Meno Bedřich Moldan (Obr. 1) je na Slovensku takmer
neznáme. V roku 1990 bol českým ministrom životného prostredia a spolu s
ekológom Jozefom Vavrouškom patril k zakladateľom Národného klimatického
programu ČSFR, ktorý vo svojich správach upozorňoval na riziká spojené s
klimatickou zmenou (prvá správa vyšla v roku 1991). Národný klimatický program
bol akoby pokračovaním nezávislých ekologický iniciatív, ktoré v druhej
polovici osemdesiatych rokov vznikali v bývalom Československu. K ekologickým
problémom sa vyjadrovala aj Charta 77
a na konci osemdesiatych rokov vznikla na Slovensku
ekologická iniciatíva Bratislava nahlas. Tzv. ekonomická transformácia, ktorú začiatkom
deväťdesiatych rokov spustil vtedajší minister financií Václav Klaus, však
ekologické problémy odsunula na perifériu a B. Moldan bol po diskreditačnej
kampani voči svojej osobe z funkcie ministra odvolaný. Z Václava Klausa sa stal
svetoznámy klimaskeptik, no o českých ekologicky orientovaných klimatológoch sa
médiá takmer prestali zmieňovať. Výskum,
ktorý sa zaoberal klimatickou zmenou, bol postupne utlmený aj u nás, čo sa často
zdôvodňovalo a zdôvodňuje nedostatkom financií.
Obr. 1: V júli 2015 vyšlo druhé aktualizované vydanie knihy prof. Bedřicha Moldana, Podmaněná planeta
Moldanova práca Podmaněná planeta (Obr. 1) svedčí o
tom, že veda si aj napriek nežičlivým podmienkam dokáže cestičku k verejnosti
nakoniec nájsť. V jej druhom vydaní autor prezentuje akési ekologické kompendium
s veľmi širokým multidisciplinárnym záberom, (demografický a spoločenský
rozvoj, prírodné zdroje, ekonomický rozvoj a technológie, biosféra planéty,
voda, atmosféra, klíma, biochemické procesy, vedecké poznanie, správa veci
verejných a pod.). Moldan zároveň upozorňuje, že klimatickú zmenu nemôžeme opisovať
mimo rámca globálnych procesov, ktoré súvisia aj s celkovou hodnotovou, etickou
a filozofickou orientáciou súčasnej civilizácie (tu sa zvykne hovoriť aj o
integrálnej ekológii). Práve na tento fakt upozorňuje už hneď prvá kapitola
Moldanovej práce - Žijeme v antropocéne, ktorého nástup je spojený s
priemyselnou revolúciou: "Toto období nazýváme podle Crutzena a Stoermera
(2000) antropocénem. Autori nazvali
naši současnou dobu termínem používaným pro velká geologická období, čímž
chtěli postihnout její zásadní odlišnost nejen od dosavadní lidské historie,
ale i od minulých geologických období. Počátek antropocénu symbolicky položili
do roku 1784, kdy James Watt sestrojil parní stroj."
Na prvú kapitolu nadväzuje tretia pod názvom
Hodnoty a postoje, v nej Moldan prezentuje prehľad myšlienkových iniciatív,
ktoré v dvadsiatom storočí zásadným spôsobom ovplyvnili ekologické "nové
uvedomenie". Začiatkom šesťdesiatych rokov to bola najskôr americká
biologička Rachel Carsonová, ktorá vo svojej knihe Tichá jar (1962) upozornila
na riziká spojené s využívaním DDT a iných toxických látok, o desať rokov
neskôr to boli zase správy Rímskeho klubu, ktoré sa snažili kvantifikovať medze
rastu, resp. upozorniť na fakt, že bezhraničný ekonomický rast, ktorý sa stal
novodobým civilizačným totemom, je mýtus. Približne v tom istom čase sa na
scéne objavuje aj ďalší myšlienkový smer označovaný ako hlbinná ekológia, ktorá
sa miesto človeka v prírode snaží uchopiť v kontexte prirodzených a prírodných
ekosystémov: "Staví se do protikladu k utilitárnímu a antropocentrickému
postoji, který za základní hodnotu považuje blahobyt (v širším slova smyslu) a
kvalitu života lidí." Novú ekologickú paradigmu zásadným spôsobom
ovplyvnila práca Jamesa Lavelocka Gaia: nový pohľad na život na Zemi - živé
organizmy modifikujú život na planéte prostredníctvom spätných väzieb
(homeostázy), pričom industriálne aktivity človeka môžu túto krehkú rovnováhu narušiť.
Moldan sa zmieňuje aj o úlohe kresťanstva, ktoré dnes zohráva dôležitú úlohu
pri utváraní ekologického povedomia (zmieňuje viaceré sociálne a ekologické
pápežské encykliky).
Aktuálnu ekologickú encykliku Laudato si' už
nemohla Moldanova kniha zachytiť, treba však povedať, že v mnohých smeroch
nachádzame medzi obomi textami viaceré spoločné prieniky. Moldanova práca,
podobne ako pápežova encyklika, to signalizuje už názvom - ako civilizácia sme ekologicky
zlyhali, namiesto tvorby "spoločného domu", v ktorom človek partnersky
kooperuje s prírodou a všetkým živým, zvíťazila
konzumistická vízia, v ktorej sa príroda dostala do podriadeného vzťahu. Pápež
František priamo hovorí, že zhoršovanie životného prostredia, ľudský a etický
úpadok spolu vnútorne súvisia. Ukazuje sa, že veda a náboženstvo môže v
určitých smeroch viesť plodný dialóg - náboženstvo rešpektuje výsledky
vedeckého výskumu a začleňuje ho do svojho teologického korpusu a veda zase
kladie dôraz na etický rozmer vedeckého bádania. Záver Moldanovej práce je
práve o tejto morálnej zodpovednosti: "Jsem přesvědčen, že po technické
stránce jsou environmentální otázky řešitelné, má však lidské planetární
společenství dost odpovědnosti, vůle a odvahy je skutečné vyřešit?"
Súvisiace člány
Planéta Zem, s.r.o.
Pápežova encyklika: nastal čas na hlbokú zmenu spoločnosti a celého sveta
[Dr. Alexander Ač]
Tento článok vyšiel v pôvodnej verzii v SME dňa 28.8.2015
Súvisiace člány
Planéta Zem, s.r.o.
Pápežova encyklika: nastal čas na hlbokú zmenu spoločnosti a celého sveta
[Dr. Alexander Ač]
Tento článok vyšiel v pôvodnej verzii v SME dňa 28.8.2015
Mgr. Pavel Matejovič, Ph.D. (Klimatológ, meteorológ, teoretik literatúry a pedagóg. Pôsobil v Slovenskom hydrometeorologickom ústave a Ústave Slovenskej literatúry SAV, a momentálne na Pedagogickej fakulte Trnavskej univerzity. Vlani mu vyšla kniha s názvom Zima A.D. 1500 – 2010. História a podoby zím na Slovensku a v Európe)
Žiadne komentáre:
Zverejnenie komentára